Vytvářet prostor pro efektivní řešení problémů!

Žijeme v době, kdy nevíme, co bude za týden, měsíc natož za rok. Máme představu, čeho bychom chtěli dosáhnout – směr, ale neznáme cestu – řešení. V současnosti jsme se dostali na hranici našeho poznání a musíme hledat nové cesty, jak řešit budoucnost. 

Možná přemýšlíte, co dělat dále. Co bude fungovat i v dalších dnech a měsících a co ne. Nezbývá než začít experimentovat. Jaký je rozdíl mezi opravdovým experimentem a metodou pokus-omyl? 

Jeden velký rozdíl je v tom kolik vás to stojí a co z toho nakonec dostanete. Jak to udělat, abystse opravdu něco naučili z příštích kroků, i když nedopadnou úspěšně? Jak to udělat, abyste v případě neúspěchu experimentu ztratili minimum? 

Nabízíme inspiraci z fungujícího vědeckého přístupu při řešení problémů osvědčeného léty praxe.  

Více než jen inspiraci můžete načerpat na našem školení Kata koučink / PDSA, kde vás připravíme na praktické použití vědeckého přístupu a jak jej využít pro efektivní řešení problémů.

Několik otázek na úvod:

  • Hledáte cestu, jak dělat věci lépe a jak vytvářet prostor pro ostatní, aby i oni mohli dělat věci lépe?
  • Věříte, že lidi chtějí dělat správně a zodpovědně věci, které jim dávají smysl, stejně jako Vy?
  • Taky se ztrácíte ve velkých programech, kde většinu energie vyplýtváte (omlouvám se, ale jinak to nazvat nejde) na administraci programu a přínos v kultuře firmy jen stěží hledáte?
  • Snažíte se dostat vedoucí a manažery více do procesu, aniž by řešili problémy za své lidi, ale vytvořili jim prostor pro jejich rozvoj při řešení problémů?
  • Máte ve své firmě zaměstnance proškolené na všechny možné techniky zlepšování procesu
    a máte pocit, že jejich dovednosti nejsou využity při řešení procesních problémů naplno?
  • Řešíte, jak vylepšit spolupráci výrobních a podpůrných oddělení (technologie, vývoj, kvalita)? Ztrácíte čas při řešení problémů hledáním viníků místo skutečné týmové spolupráce?
  • Už jste zkoušeli mnoho věcí v oblasti zlepšování procesů a pořád to není ono? Chcete zapojit do aktivního zlepšování výrobních i administrativních procesů co nejvíce zaměstnanců?
  • Dotahujete řešení problémů do konce nebo skáčete od jednoho k druhému a jste v zajetí každodenního „festivalu priorit“?
  • Proč to Toyotě tak dobře funguje a u nás ne? Je to opravdu v lidech nebo spíše v tom jaký jim vytváříme prostor? Co teda dělá Toyota jinak?

Řešíte některé z těchto otázek? Pak právě pro Vás jsou určeny další řádky článku.