Interní inovační workshopy se stávají více a více populárním médiem pro podporu inovační práce v mnohých organizacích. Ale tyto workshopy mnohdy nejsou ušity lidem přímo na míru, tedy nevychází z jejich specifických potřeb, a proto ani nedoručují efektivní výsledky. Účastníci je často považují za nudné a výsledkem místo nadšení účastnit se zlepšování bývá neochota.
Co je tedy potřeba pro zvládnutí workshopu optimálním způsobem? Podporovali jsme naše klienty ve vytváření a vedení workshopů po více než dvacet let a prodiskutovali jsme s nimi, co dělá počáteční fáze inovace a kreativní týmové práce tak obtížné. Z těchto diskusí jsme odhalili mnohé.
V následujícím článku Vám chceme prezentovat naše řešení – komplexní tréninkový program, který nese název Seriously Innovative☺.
Proč inovační workshopy nefungují?
Dali jsme dohromady seznam 8 nejčastějších důvodů, proč inovační workshopy nefungují, a prezentujeme způsoby, jakými tyto pasti obejít.
- Účastníci a organizátoři nebývají dobře připravení.
Poctivá příprava může zabrat dvakrát více času, než skutečný workshop, ale je klíčová pro úspěch. Požádáte-li účastníky, aby si předem připravili seznam témat, které chtějí na workshopu probrat, zároveň jim umožníte připravit se na to, co je čeká.
- Skupiny mají homogenní způsob uvažování.
Pokud opravdu chcete přijít s něčím novým, s radikálními nápady, pozvěte jiné účastníky, než své zaměstnance a kolegy, které dobře znáte. Například lidi z jiných oddělení, zaměstnance vašich partnerů nebo dokonce zákazníky.
- Úkol nebyl dobře stanoven.
Vyjasnit srozumitelně, o čem se bude jednat, je důležité ještě před tím, než začne samotný workshop, jinak jsou účastníci zmateni a zřídkakdy dojdou ke kýženým výsledkům.
- Účastníci jsou příliš zaměření na myšlenku generování.
Byli jste někdy v situaci, kdy se stal inovační workshop pouhou součástí běžného generování nápadů na lepíky a ničím víc? Výstupy workshopů musí být formovány do specifických konceptů, aby bylo možné z nich v budoucnu vycházet.
- Po skončení workshopu nebyl stanoven žádný tým, který by s výsledky pracoval.
Inovační workshop je startujícím bodem pro další práci. Kdo bude následovat výsledky? Byl zvolen vhodný pokračující tým? Není-li toto dobře stanoveno, výsledem je jenom frustrace a nedostatek závazků.
- Jsou to jenom tradiční meetingy.
Pořádný inovační workshop by však neměl být podobný tradičním týdenním schůzím. Workshop následuje logiku inovačního myšlení, maximálně využívá rozdílné kreativní nástroje a vede nápady dále ke konkrétním výsledkům.
- Workshopy jsou chabě vedeny.
Jedna osoba je facilitátorem, ostatní by však měli dostat možnost svobodně se podílet na workshopu vlastními nápady. S dedikovaným vedením je pravděpodobnější, že bude inovační workshop úspěšný.
- Organizace nespolupracují.
Mnohé organizace se obávají aranžovat inovační workshopy se svými zákazníky nebo partnery. Toto váhání může nicméně vést k inkrementalismu. Máme zkušenosti, že radikální nápady zpravidla vyvolávají kooperaci mezi rozdílnými organizacemi.
Hrstka principů
Věříme ve vysoce efektivní inovační tréninky založené na několika principech. Kreativita a inovace byly mystifikovány příliš dlouho. Ve skutečnosti jsme my všichni kreativní a máme kapacitu pro kreativní myšlení. Schopnost inovovat se získává na základě systematického tréninku a praktikování. Zaměstnanci postupně přicházejí na slepá místa a svou přirozenou sílu. Rozumí-li organizace rozdílným inovačním profilům osob, umožňuje jí to vybrat vhodný inovační tým a spárovat role se správnými lidmi.
Efektivní inovační trénink kombinuje cvičení inovačních nástrojů a řešení reálných výzev organizací. To dovoluje nejenom ovládnout inovační metody a nástroje, nalézt specifické řešení pro strategicky důležitá témata a zároveň integrovat jednotlivé nástroje do každodenního používání. Díky praktické aplikaci je tento trénink efektivnější… Ale práce by měla být i zábava. Samozřejmě se potýkáme s tématy, ale dobrá atmosféra je pro dosažení lepších výsledků také důležitá.
Ve zkratce o Seriously Innovative☺
ICG-Innotiimi vytvořila unikátní inovační program, který dovoluje využít plně potenciálu zaměstnanců. Některé z tréninkových částí jsou:
- Naučit se, jak se vyhnout typickým pastem inovačních workshopů
- Vybírat si vysoce efektivní přípravné úkoly a prakticky je řešit
- Získat nové kreativní nástroje, které umožní vytvořit radikální výsledek
- Najít vlastní osobní roli v inovační práci prostřednictvím Natural Tendency Analysis (NTA)
- Získat efektivní nástroje pro konceptualizaci nápadů do konkrétních řešení
- Internalizace nástrojů díky praktickým tréninkům a koučování
- Vytváření konkrétních řešení dle aktuálních potřeb organizace v průběhu tréninku
Trénink je složen z našich vlastních unikátních inovačních nástrojů a těch nejlepších metod přejatých zvenčí. Program je balíčkem rozdílných modulů zahrnujících přípravné úkoly i okamžitou práci. Tato metoda byla aplikována v rozdílných zemích, ve službách i výrobě. Náš tréninkový koncept již podpořil organizace, jako jsou například Raiffeisen, Continental, Philips a OP-Pohjola. Kreativita je kvalita, kterou má každý, ale jenom někteří mají kuráž jí ukázat. Na našem workshopu tuto kuráž získají všichni účastníci a inovační svět společnosti už nikdy nebude jako dřív.
Přečtěte si o zkušenostech zákazníků ICG s inovačními workshopy
Program Seriously Innovative nabízíme i jako otevřené školení pro účastníky z různých firem. Na aktuální termín se můžete přihlásit přímo na našich stránkách.
Autoři: Jarno Poskela, Stefan Posch, Libor Čadek