Seriously Innovative☺ – inovujte správně

Interní inovační workshopy se stávají více a více populárním médiem pro podporu inovační práce v mnohých organizacích. Ale tyto workshopy mnohdy nejsou ušity lidem přímo na míru, tedy nevychází z jejich specifických potřeb, a proto ani nedoručují efektivní výsledky. Účastníci je často považují za nudné a výsledkem místo nadšení účastnit se zlepšování bývá neochota.

Co je tedy potřeba pro zvládnutí workshopu optimálním způsobem? Podporovali jsme naše klienty ve vytváření a vedení workshopů po více než dvacet let a prodiskutovali jsme s nimi, co dělá počáteční fáze inovace a kreativní týmové práce tak obtížné. Z těchto diskusí jsme odhalili mnohé.

V následujícím článku Vám chceme prezentovat naše řešení – komplexní tréninkový program, který nese název Seriously Innovative.

Špatné inovační workshopy vyrábějí pouze papír - dobré vyrábějí konkrétní řešení.

Proč inovační workshopy nefungují?

Dali jsme dohromady seznam 8 nejčastějších důvodů, proč inovační workshopy nefungují, a prezentujeme způsoby, jakými tyto pasti obejít.

  1. Účastníci a organizátoři nebývají dobře připravení.
    Poctivá příprava může zabrat dvakrát více času, než skutečný workshop, ale je klíčová pro úspěch. Požádáte-li účastníky, aby si předem připravili seznam témat, které chtějí na workshopu probrat, zároveň jim umožníte připravit se na to, co je čeká.
  1. Skupiny mají homogenní způsob uvažování.
    Pokud opravdu chcete přijít s něčím novým, s radikálními nápady, pozvěte jiné účastníky, než své zaměstnance a kolegy, které dobře znáte. Například lidi z jiných oddělení, zaměstnance vašich partnerů nebo dokonce zákazníky.
  1. Úkol nebyl dobře stanoven.
    Vyjasnit srozumitelně, o čem se bude jednat, je důležité ještě před tím, než začne samotný workshop, jinak jsou účastníci zmateni a zřídkakdy dojdou ke kýženým výsledkům.
  1. Účastníci jsou příliš zaměření na myšlenku generování.
    Byli jste někdy v situaci, kdy se stal inovační workshop pouhou součástí běžného generování nápadů na lepíky a ničím víc? Výstupy workshopů musí být formovány do specifických konceptů, aby bylo možné z nich v budoucnu vycházet.
  1. Po skončení workshopu nebyl stanoven žádný tým, který by s výsledky pracoval.
    Inovační workshop je startujícím bodem pro další práci. Kdo bude následovat výsledky? Byl zvolen vhodný pokračující tým? Není-li toto dobře stanoveno, výsledem je jenom frustrace a nedostatek závazků.
  1. Jsou to jenom tradiční meetingy.
    Pořádný inovační workshop by však neměl být podobný tradičním týdenním schůzím. Workshop následuje logiku inovačního myšlení, maximálně využívá rozdílné kreativní nástroje a vede nápady dále ke konkrétním výsledkům.
  1. Workshopy jsou chabě vedeny.
    Jedna osoba je facilitátorem, ostatní by však měli dostat možnost svobodně se podílet na workshopu vlastními nápady. S dedikovaným vedením je pravděpodobnější, že bude inovační workshop úspěšný.
  1. Organizace nespolupracují.
    Mnohé organizace se obávají aranžovat inovační workshopy se svými zákazníky nebo partnery. Toto váhání může nicméně vést k inkrementalismu. Máme zkušenosti, že radikální nápady zpravidla vyvolávají kooperaci mezi rozdílnými organizacemi.

Hrstka principů

Věříme ve vysoce efektivní inovační tréninky založené na několika principech. Kreativita a inovace byly mystifikovány příliš dlouho. Ve skutečnosti jsme my všichni kreativní a máme kapacitu pro kreativní myšlení. Schopnost inovovat se získává na základě systematického tréninku a praktikování. Zaměstnanci postupně přicházejí na slepá místa a svou přirozenou sílu. Rozumí-li organizace rozdílným inovačním profilům osob, umožňuje jí to vybrat vhodný inovační tým a spárovat role se správnými lidmi.

Efektivní inovační trénink kombinuje cvičení inovačních nástrojů a řešení reálných výzev organizací. To dovoluje nejenom ovládnout inovační metody a nástroje, nalézt specifické řešení pro strategicky důležitá témata a zároveň integrovat jednotlivé nástroje do každodenního používání. Díky praktické aplikaci je tento trénink efektivnější… Ale práce by měla být i zábava. Samozřejmě se potýkáme s tématy, ale dobrá atmosféra je pro dosažení lepších výsledků také důležitá.

Ve zkratce o Seriously Innovative

ICG-Innotiimi vytvořila unikátní inovační program, který dovoluje využít plně potenciálu zaměstnanců. Některé z tréninkových částí jsou:

  • Naučit se, jak se vyhnout typickým pastem inovačních workshopů
  • Vybírat si vysoce efektivní přípravné úkoly a prakticky je řešit
  • Získat nové kreativní nástroje, které umožní vytvořit radikální výsledek
  • Najít vlastní osobní roli v inovační práci prostřednictvím Natural Tendency Analysis (NTA)
  • Získat efektivní nástroje pro konceptualizaci nápadů do konkrétních řešení
  • Internalizace nástrojů díky praktickým tréninkům a koučování
  • Vytváření konkrétních řešení dle aktuálních potřeb organizace v průběhu tréninku

Trénink je složen z našich vlastních unikátních inovačních nástrojů a těch nejlepších metod přejatých zvenčí. Program je balíčkem rozdílných modulů zahrnujících přípravné úkoly i okamžitou práci. Tato metoda byla aplikována v rozdílných zemích, ve službách i výrobě. Náš tréninkový koncept již podpořil organizace, jako jsou například Raiffeisen, Continental, Philips a OP-Pohjola. Kreativita je kvalita, kterou má každý, ale jenom někteří mají kuráž jí ukázat. Na našem workshopu tuto kuráž získají všichni účastníci a inovační svět společnosti už nikdy nebude jako dřív.


Přečtěte si o zkušenostech zákazníků ICG s inovačními workshopy


Program Seriously Innovative nabízíme i jako otevřené školení pro účastníky z různých firem. Na aktuální termín se můžete přihlásit přímo na našich stránkách.

 

Autoři: Jarno Poskela, Stefan Posch, Libor Čadek