Exponenciální organizace – disrupce jako Uber, AirBnB a další jednorožci

pp

Uber dnes pokrývá 50% silniční dopravy v USA, AirBnB denně vypořádá 500,000 žádostí o ubytování. To je něco, co by nikdo před 5 lety nečekal. Je to celé o exponenciálním růstu, díky kterému se tohle stalo. Minulý rok výzkumníci ze Singularity University napsali jednu z nejvíce fascinujících knížek v poslední době. Mnoho technologií, o kterých by nás to ani nenapadlo, bude podle Moorova pravidla narušovat průmysl. Kodak nebude jediným případem, kdy lídr na trhu bude za velmi krátkou dobu sesazen z trůnu. Klíčovým faktorem pro exponenciální organizace je, že nárůst z 0,02 na 0,04 během čtvrt roku uchází pozornosti, ale následováním dvojnásobné cesty skončíme na čísle 209715.

Logika za Exponenciálními organizacemi (ExO)

Posouváme se z nedostatkové ekonomiky k přebytkové ekonomice. To nás posouvá od vlastnictví k sdílenému přístupu. Tohle způsobuje systematickou transformaci business modelu. Nepoužíváme přece 15 let staré telefony, že ne? Tak proč bychom měli používat sto let staré organizační modely. Exponenciální organizace jsou 10x úspěšnější než jejich konkurence – jsou rychlejší a mnohem více efektivnější v nově vznikajících byznys příležitostí. Jak software pomalu pojídá svět, téměř každá společnost se stává softwarovou společností. Stávají se z nás plně digitalizované organizace.

MTP – masivní transformační cíl

Co pohání ExO je ambice vytvářet lepší svět a tím postupně zásadně měnit průmysl. Příkladem MTP může být „My organizujeme světové informace!“ (Google) nebo „Chceme dělat lepší bydlení pro miliony lidí“ (Singularity). Když mluvím s ExO konzultantem Joshem Camirem o 10 aspektech exponenciálních organizací, není třeba být 10 krát lepší než současný průmysl. Co je důležité? Aby bylo aspoň 5 nebo 10 základních prvků silně zakořeněných v byznys modelu a kultuře. Více o tom, co znamená Interfaces, Dashboards, Autonomie, Komunita, Dav atd. najdete v Salimově knize nebo skvěle vystvětleno ve videu.

ll

Jak se stát ExO?

Se všemi experty, se kterými jsme komunikovali, jsme se dostali k jednomu jasnému bodu: Nemůžete jednoduše transformovat společnost založenou na klasických byznys modelech, s miliony aktiv a s hierarchickými strukturami na Exponenciální organizaci. Zjistili jsme se, že ti, kteří se snaží přetvořit nebo dokonce nějak narušit části svého byznysu mají větší šance přežít a nedopadnout jako Kodak. Existuje několik cest, jak obnovit existující „core“ byznys v nějakých z 10 aspektů: někteří začnou s budováním venture mimo jejich existující „core“ byznys, někteří začnou svou cestu s „Rapid Result“ iniciativou, aby oživili svůj „core“ byznys a hodně z nich se pouze pokouší vybudovat hbité pracovní zásady, aby experimentovali s novými pracovními způsoby.

Autor: Manfred Höfler
Zdroj